Teletál reklám
*************************
Teletál Ételfutár – 30s +++ Értékelés: 4,4/10
Egy jó ötlet mindent visz. Még azt is, amit reklámozunk. Csak a szépre emlékezünk, pontosabban a jó ötletre. Lásd MÜSZI. (Ha nem látod, guglizd meg.) Egy rossz ötlet is mindent visz. Ha annyira rossz, hogy azért emlékszel rá. Ha szeretnéd, mégis emlékezzenek valahogy a termékre is, tedd a termék nevét a rossz ötlet szerves részévé, és akkor nagy ravaszul mégis emlékezni fog rá a kedves potenciális vásárló. Hacsak be nem indul a csak azért se reakció a bosszankodásból kifolyólag…
***************
***************
Na de hogyan is reklámozzunk egy ételfutár céget? Te hogyan csinálnád? Csillogó konyhából gusztusos ételek röpködnek kifelé? Mondjuk valamilyen híres séf alkotja az ételeket, majd kinyitja az ablakot, és kiröpíti a fantasztikus tálakat az égbolt felé, majd valahol, egy fiatal pár, akik éppen meghitt vacsorára készülődnek, vagy egy szép család, vagy mindegy, szóval valamilyen szép emberek szép környezetben szintén kinyitják az ablakot, és berepülnek a nagyszerű ételek? (Ez most grátisz volt.) Nem? Vagy szép régi, nagy konyhában sürögnek, forognak a szakácsok, kukták és kézilányok, lobog a tűz a kemencében és a tűzhelyekben, nagy mesebeli edényekben fő a finom mindenféle, és forog a nyársakon a finom további mindenféle, meg ilyesmi, és aztán hétmérföldes csizmás futárok szaladnak szét mindenfelé, hogy becsengethessenek a mesebeli kunyhók mesebeli családjaihoz, manóihoz, tündéreihez, miegymásaihoz ésatöbbi, ésatöbbi… (Na ez most nem volt grátisz, minden olvasónak fizetnie kell.)
Hoppá! De hisz a jelen vizsgálatunk tárgyát képező reklámban is meséről van szó! Akkor mi a bajod vele? Nézd már milyen vicces! Van ez az Irigy Hónaljmirigy nevű zenei parodista társaság, és tökre viccesen áttették a terméket a Piroskás történetbe. Tényleg? Várjál, kitalálom. Nyilván a Piroska az ételfutár, és ő visz mindennap mindenféle finom ételt az erdő lakóinak, meg a nagymamának megrendelésre. És akkor a farkas pont a nagymamát rendeli meg, de Piroska olyan ételt visz helyette, amit Laci bácsi a retrószakács, a brand arca készített nagy szeretettel, hogy még a szívét is belefőzte. És akkor a farkas belátja, ez sokkal finomabb, mint a nagymama, na meg a Piroska maga, és ezentúl mindig ilyet kér majd, amíg meg nem halnak. Ugye kitaláltam?
Hát nem. Hanem megy a Piroska az erdőben, persze már ez nagyon vicces, mert ugye itt mindenki férfi, és akkor így a Piroska is férfi, ami látszik és ez akkor nagyon vicces. Szóval megy az erdőben, bemegy a nagymamához, és elhangzik a klasszikus párbeszéd, az a kérdezős-felelgetős, hogy a nagymamának miért nagyobbak bizonyos dolgai a megszokottnál, és az a poén, hogy mindenre azt válaszolja, hogy jobban láthassa, érezze, és bekaphassa az összes teletálat. Ezért kötözte meg a nagymamát, és ezért feküdt bele nagymama jelmezben az ágyba. Aztán van nagy közös zabálás, még a megkötözött nagymamának is adnak belőle.
Az a te bajod, hogy mindig valamiféle történeti koherenciát keresel ezekben a szerencsétlen reklámokban. Igaz, már gyerekkorodban sem értetted, hogy lehet egy farkast összetéveszteni egy nagymamával, akárhogy is van öltözve, de lassan ki kéne már nőnöd a gyerekkorból. Igen, a Piroskát nem zavarja, hogy a klasszikus párbeszédnek semmi értelme sincs, és hogy ott van összekötözve a nagymama, és ő meg a gonosz farkasal teljes egyetértésben lakmároznak a teletálból. Legyen neked elég a vicces jelmezekben történő vicces alakítások, ugyanis itt – a szerzők szerint – már a puszta látvány is elég a bevéséshez. Értve vagyok? Biztos a fókusz csoport is visszaigazolta, annál is inkább, mert a klasszikus párbeszéd minden mondatában ott van, hogy teletál. Ez tehát megnevezi ezt a spotot, vagyis így fogod emlegetni: láttad azt a hülye teletálas reklámot? Bingó! És már terjed is Laci bácsi főztje.
De hogy beleláss a reklámkészítés, illetve tulajdonképpen a filmkészítés valódi művészetébe, megmutatom neked, miért teszi tökéletesebbé a műalkotást a vágás művészete. Az eredeti verzió ugyanis 40 másodperces volt, íme:
***************
***************
Na mi maradt ki? Egy fingás az elejéről, ugyebár teletál, nagyon finom meglátás, és három „de miért?” kérdés, vagyis utalás a világ egyik legidegesítőbb reklámjára, amiről itt írtunk. Hisz minek pazaroljuk a méregdrága másodperceket, amikor a befogadók jó része valószínűleg úgysem fogja érteni az utalást. És lám, ezzel a nagyon érzékeny vágástechnikával vált teljessé a remekmű. Hát igen, a fingás helyett talán a böfögés jobban illett volna ide…
*******************************************************************************
Értékelés: 4,4/10 pont (ISTST szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) – 5/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 2/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 4/10
A látvány (Scene) – 6/10
A technika (Technology) – 5/10